Alles is liefde !


donderdag 26 mei 2011

What's in a name ?

‘Polyamorie betekent 'Meervoudige Liefde' of 'Veel Liefde' Het staat voor een levenswijze waarbij erkend wordt dat het mogelijk is om van meer dan een persoon tegelijk te houden. Deze liefde uit zich in relaties waarbij vriendschap, intimiteit, een emotionele band, spirituele verbondenheid en/of seksualiteit ingrediënten zijn. Er zijn binnen de definitie van Polyamorie veel verschillende relatievormen mogelijk, maar ze hebben gemeenschappelijk dat deze gebaseerd zijn op liefde, openheid, eerlijkheid en respect. Het zal duidelijk zijn dat een goede open communicatie hierbij onmisbaar is.’
Zo staat het hier beschreven

Zo staat het er. En voor mij is het zo. Maar is dat voor iedereen het geval ?

De laatste tijd 'ontmoet' ik in cyberspace steeds meer mensen die polyamorie in hun leven verwelkomd hebben. Of het graag zouden willen. Of op weg zijn om polyamoreus te gaan leven. En wat kom ik veel verschillende manieren en invullingen tegen........

Er zijn mensen voor wie het een stabiel deel van hun leven uitmaakt, zoals bij mij het geval is. Zij hebben twee (of meer) partners, met wie een intense, diepgaande liefdesrelatie wordt onderhouden, waarbij alle betrokkenen er van weten en er mee instemmen. In veel gevallen hebben beide partners een tweede relatie, in andere gevallen (zoals bij mijn lief en mij) is een van de partner polyamoreus en de andere (nog) monogaam, wordt ook wel  'mono/poly' genoemd (grappig woord wel).
Anderen hebben de wens polyamoreus te leven, maar helaas stuit die wens (nog) op onbegrip bij hun partner.
Dan zijn er mensen die geregeld vrijblijvende (seksuele) contacten hebben met anderen, maar geen diepgaande relaties willen aangaan. Kan ook natuurlijk. Hoewel dat voor mij niet onder polyamorie, maar meer onder 'swingen' valt, ook al zullen er nu vast mensen zijn die dat niet met me eens zijn.

Wanneer noem je het polyamorie ? Voor mij persoonlijk is het ontzettend belangrijk dat er openheid en eerlijkheid is naar alle betrokken. Niet alleen naar je eigen vaste partner en diens (eventuele) poly-partner(s)  maar ook naar de (eventuele) partner(s) van die polypartner(s)...... Volgen we het nog, pfffff...... *grijns*........
In ieder geval, open en eerlijk zijn voor mij dus sleutelwoorden. Ik heb daar vaak over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen relatie zou willen aangaan met iemand die niet open en eerlijk is naar zijn partner. Vreemdgaan, want dat is het dan tenslotte, is voor mij not done (zonder iemand te willen veroordelen), dus in dat geval is het voor mij geen polyamorie......

Hoe belangrijk is het of je het beestje een naam geeft, en welke naam geef je het dan ? Voor de één is dat heel belangrijk, voor de ander totaal niet. Je kunt er tenslotte, als je dat zou willen, verschillende namen aan geven. Noem het open relatie. Of vrije relatie. Of buiten-de-deur-liefde.........er valt van alles te bedenken.
En je hoeft er geen naam aan te geven, als je je maar goed voelt bij wat je doet en hoe je het invult.

Wat me wel opvalt is dat de term 'polyamorie' erg gemakkelijk wordt gebruikt. En dat stoort me soms. Omdat ik er zelf (en dat is denk ik wel bekend) nogal uitgesproken ideeën over heb, heb ik soms wat moeite met het gebruik van de term. Alles onder die noemer schuiven vind ik te gemakkelijk.
Misschien ben ik daar veel te rechtlijnig in, denk ik te moeilijk, maak ik me druk om niets en vindt iedereen het belachelijk, maar nogmaals, dit is geheel mijn persoonlijke mening.
Een ieder mag het van mij noemen (of juist niet noemen) zoals hij of zij wil, maar soms zet ik daar mijn vraagtekens bij. En dat mag natuurlijk ook.

3 opmerkingen:

  1. Hey Katinka,

    Kan me helemaal vinden in je uitleg, wat dat betreft staan we er hetzelfde in denk ik. Mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Katinka,
    Ik heb je op FB al uitgebreide reactie gegeven op je blog. Ik vind het een heel mooi en helder blog. Natuurlijk is de term polyamorie subjectief en verstaat iedereen er iets anders onder, zonder die andere vormen te veroordelen, kan ik me goed vinden in jouw omschrijving.
    Groetjes, Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reactie van Parel66:

    Hoi Katinka,
    Leuk hoe je je eigen mening (durft) te verwoorden. Het beleven van #polyamorie is voor iedereen anders. Ik vind mezelf polyamoreus ondanks dat de situatie bij mijn vriendje thuis niet open is. Het gaat bij mij om mijn gevoel en de openheid hierover tussen mij en mijn partner. Ik heb een meervoudige liefde en de openheid en eerlijkheid is hier thuis heel fijn. Zo zie je maar: meer mensen, meer meningen en het mag allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen