Alles is liefde !


dinsdag 1 maart 2011

Poly-ontwikkelingen

Vannacht had ik een emotioneel gesprek met mijn lief.
Ons poly-leven zou zomaar een andere wending kunnen gaan nemen en dat vind ik gewoon moeilijk, daar ben ik heel eerlijk in.
Vorige week vertelde mijn lief me, dat hij iemand had leren kennen met wie hij leuke gesprekken had. Zo leuk, dat hij voornemens was eens een kop koffie met haar te gaan drinken. So far so good, dat is natuurlijk gewoon gezellig.
Gisteren vertelde hij me, dat hij haar toch wel meer dan leuk vindt, haar al had uitgenodigd voor die kop koffie, dat zij dat ook wel zag zitten en dat er dus een afspraak aan komt, om te kijken hoe het zit met die gevoelens en 'wie weet wat er verder uit voort komt'.
En toen werd het lastig voor me......
Al eerder en vaker heb ik in deze blog aangegeven dat ik het heel moeilijk zou vinden als mijn lief een tweede relatie zou hebben, dat is iets wat ik nooit onder stoelen of banken heb gestoken. Om die gevoelens te onderzoeken, een plek te geven en er mee om te kunnen gaan, ben ik toen de workshop 'Omgaan met Jaloezie' gaan doen en ben ik nu bezig met NLP.
Ik reageerde dus erg emotioneel op zijn mededeling, mijn onzekerheid sloeg weer in alle hevigheid toe en ik zag meteen allerlei enorme beren op de weg. En dat terwijl er alleen nog maar koffie gedronken gaat worden......
Wat het ook lastig maakt is dat ik dit pas heel kort weet, terwijl mijn lief er al langer mee bezig is. Dat hij het dus pas na een tijdje vertelde, en niet direct toen het aan de orde kwam. Dat is in het verleden vaker gebeurd en daar heb ik grote moeite mee. Juist omdat ik zelf dingen wel direct deel en vertel, sowieso alles deel en vertel, voelt dat niet goed. Ik weet wel dat mijn lief anders in elkaar zit dan ik op dat gebied, maar omdat voor mij 'weten' heel belangrijk is, is dat niet meteen vertellen erg vervelend.
Een heftig gesprek dus. Waarschijnlijk gaat hij deze week een afspraak maken, en is een date een feit.
Ik heb altijd gezegd dat ik er mee moet, wil en zal dealen en dat meen ik nog steeds. Ik heb ook altijd gezegd dat ik het moeilijk zal vinden, ondanks het feit dat ik zelf zo'n ontzettend mooie en intense relatie met mijn liefvriendje heb. Dat is zo dubbel, en zorgt weer voor enorme schuldgevoelens, juist omdat er voor mij zoveel mogelijk is.
Nu ik zo met mezelf bezig ben, komt dit niet op een handig tijdstip, maar misschien moet het zo zijn. Ik was liever zelf al wat verder geweest, dan had ik wellicht anders gereageerd. Ook het feit dat mijn lief het momenteel best moeilijk heeft met mijn relatie, waardoor er bij ons ook wel strubbelingen zijn, speelt mee. Eigenlijk zou dat eerst op orde moeten zijn, maar dat is mijn gevoel.
Er zijn nu zeker mensen die zeggen: maar wat jij mag, mag hij toch ook ! En dat is ook zeker zo, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Natuurlijk mag hij ook, en ik gun het hem ook, van harte zelfs, maar ik mag het er ook moeilijk mee hebben (zover ben ik al wel). Ik heb er vannacht nog lang over nagedacht, en ik weet dat ik veel te heftig en primair heb gereageerd, en dat dat helemaal niet nodig is. Want tenslotte is er nog helemaal niets aan de hand (wat ook weer maakt dat ik zelf vind dat ik belachelijk bezig ben en overtrokken reageer, wat nog meer schuldgevoelens naar mijn lief toe veroorzaakt).
Maar diep van binnen ben ik nog steeds maar een heel klein en erg onzeker divaatje, ik moet nu wellicht mijn angsten concreet onder ogen komen en het hoofd gaan bieden en dat zal echt niet gemakkelijk zijn......

(en dan is het fijn dat ik het hier even van me af kan schrijven. Ook wel lastig trouwens, en ik vind het ook wel een beetje eng om deze blog te publiceren, want ik realiseer me dat er best lezers zullen zijn die vinden dat ik schromelijk overdrijf en me ontzettend aanstel, maar dat risico neem ik dan maar......mijn gevoel is nu eenmaal mijn gevoel)

10 opmerkingen:

  1. Kan me jouw gevoelens op dit moment juist heel erg goed voorstellen, denk ik. Zelf poly-amoreus zijn lijkt me een stuk minder eng, dan als de ander (ook) dat is. Je verliest een stuk controle en daar wordt je onzeker van.

    Er is denk ik ook wel een vergelijking te trekken met een situatie waarin ik heb gezeten. Heb een tijdje een relatie gehad met een vrouw die voor mij bij haar man was weg gegaan. Alles goed en aardig, totdat haar ex ook ineens een andere vriendin had. De rapen waren gaar en het huis te klein, want dat was toch niet helemaal de bedoeling. Zoals jij het nu allemaal opschrijft, denk ik dat je er, hoe moeilijk je het nu ook vind, wel een stuk beter mee omgaat ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Diva, ja, dat zijn heftige gevoelens hè die dan zomaar op komen zetten. Ik herken in dit verhaal veel:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat jij je gevoelens onderzoekt en ik hoop dat je ook van de workshop en NLP iets op weet te steken waar dit gevoel vandaan komt.

    Voor mij was de opening naar poly juist dat ik eerst mijn primaire partner het zou gunnen als zij er een ander bij zou nemen. Er waren bij haar nu eenmaal een aantal behoeftes die ik, simpelweg vanuit onze verschillende achtergronden, niet kan vervullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Diva
    Van A tot Z herkenbaar!
    Het is inderdaad erg moeilijk, ik weet er alles van.
    Dit moment zou ooit een keer komen en nu is het zo ver. Het komt nooit op het juiste moment. Ik wens je alle sterkte!
    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Katinka,

    Kan me goed je gevoel voorstellen. En ja je gevoel is je gevoel, maakt niet uit hoe anderen daarover denken, jij moet ermee over weg kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is wat ik bedoelde te zeggen, gelijke monniken, gelijke kappen?
    Denk jezelf niet suf!
    Komt wel goed schatje, x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1 – 1 van 1
    Lief, Goed dat je deze gevoelens zo beschrijft. Ik ben echt trots op je zoals je met je gevoelens omgaat ondanks dat dit grote impact op je heeft. Ja, het gesprek van vannacht was heftig maar wel eerlijk, eerlijk over jouw gevoelens, eerlijk over je angsten, eerlijk over je verdriet, eerlijk over het 'oud zeer' dat nog niet verwerkt is en naar boven komt, eerlijk omdat je van me houdt maar zeker niet in de laatste plaats, eerlijk over jezelf. Ook mijn gevoel en emoties zijn eerlijk en dat dit mij nu overkomt (zonder dat ik hiernaar op zoek was) geeft mij vertrouwen dat ik er ook ben en gezien wordt. Ik heb je alles heel eerlijk en open verteld (maar door omstandigheden weloverwogen even hiermee gewacht omdat ik zag dat je meer op je ‘bordje’ had) en kan je reactie hierop heel goed begrijpen. De primaire reactie, zoals je schrijft, is de meest pure die er is en dat je deze door je tranen heen vannacht toch met me hebt wilt delen vind ik alleen maar bewonderenswaardig van je. Lief – ondanks de tranen vannacht ben je MIJN DIVA -- met hoofdletters geschreven --.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi katinka, wat een mooi website is dit.
    en ik ga gauw meer lezen.
    Als ik weet wat ik weet van jouw (een artikel in onkruid lang geleden) denk dat wat er ook gebeurd er iets moois van komt.

    En omdat ik in mijn relaties een beetje aan de andere kant sta, zeg ik je: het is heel moeilijk om het 'eerder' te vertellen voor mij, omdat ik het zelf allemaal nog niet weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. he lieve Katink,
    Ik ken jou en je je gevoel, ik ken ook de onzekerheid. AU!
    Goed van je dat je het in je Blog meeneemt.
    Poly- sprookjes bestaan niet he.. wel dat van meer mensen houden ook werken is aan jezelf..
    Interessant die NLP, waar doe je dat?
    Veel sterkte
    Een van je maatjes van de cursus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hé, nog een maatje van de workshop hier?
    Het wordt tijd voor een reünie!
    M.

    BeantwoordenVerwijderen