Alles is liefde !


woensdag 15 juni 2011

Primair / secundair ?

Zoals in mijn profiel te lezen staat, is mijn lief mijn primaire en mijn liefvriendje mijn secundaire partner. De primaire partner is de 'eerste', zoals het woord al zegt. De secundaire dus de 'tweede'. Zo logisch als het maar zijn kan. Het zijn ook veelgebruikte termen, 'de pp en de sp'. Maar bestaat die chronologie ook gevoelsmatig, of juist niet ? Met andere woorden: als het puur gaat om houden van, spreek je dan van primair en secundair ?
Mijn lief is de man met wie ik al 27 jaar samen ben en met wie ik, samen met onze kids, samenwoon. Mijn liefvriendje is de man met wie ik nu bijna een jaar samen ben en met wie ik 'part-time' samenwoon, zoals hij het zo mooi zegt (ik vind dat erg leuk klinken !). Van allebei houd ik zielsveel en met allebei heb ik een prachtige en intense relatie.

Natuurlijk ben ik het meest thuis, dat is waar ik woon, bij mijn lief en de kinderen. We hebben onze dagelijkse beslommeringen en managen samen ons gezin en huishouden. Alles wat er in en om ons gezin speelt, alle leuke en moeilijke dingen in ons leven, alles deel ik met mijn lief. Thuis, dus mijn lief (en kids), is en blijft mijn basis, en van daar uit is ook mijn relatie met mijn liefvriendje mogelijk. Afspraken met hem kunnen alleen als er overeenstemming met mijn lief is, als het thuis allemaal goed loopt.

Regelmatig ben ik een paar dagen bij mijn liefvriendje. Echte dagelijkse beslommeringen hebben we niet, wij hebben samen geen huishouden tenslotte. In die optiek is mijn relatie met mijn lief primair, en die met mijn liefvriendje secundair. Maar mijn liefvriendje's lief en leed is ook het mijne, als hij het moeilijk heeft of als er iets is met zijn kinderen bijvoorbeeld, dan deel ik dat met hem, net zoals we ook alle leuke dingen delen. Door de intensiteit van onze relatie ben ik voor mijn liefvriendje, zoals hij laatst aangaf, dan ook steeds meer zijn ‘primaire’ partner, ook al wonen we niet samen.

Met allebei heb ik een volwaardige relatie waarin we niet alleen de lusten, maar ook de lasten samen met liefde dragen. Alleen het delen en samen hebben van dagelijkse beslommeringen ligt anders. Als alleen dat verschil er is, spreek je dan ook van primair en secundair ?

Hoe mijn lief erover denkt:

Ik heb in eerste instantie moeite met de term ‘primair / primair’ want dan zouden op basis van een term haar liefvriendje en ik volledig gelijkwaardig zijn, en dat is volgens mij niet zo. Aan de andere kant is het een term die vanuit ieders perspectief een andere waarde heeft. Ik kan me, analytisch als ik ben, in de diverse perspectieven wel inleven en dan wordt het toch weer een abstracte term. Voor mij is het belangrijk dat ik het gevoel wil hebben dat ik volwaardig in haar relaties met mij en haar liefvriendje blijf staan, zowel praktisch als emotioneel.

Hoe mijn liefvriendje er over denkt:
Ik zie mezelf heel duidelijk als de secundaire partner. Voor mij komen haar man en de kids op de eerste plek en daarna kom ik. Voor mij is het secundair zijn ook de bescherming van mijn vrijheid. Ik vind het prima en eigenlijk ook wel een fijn idee. Ik kan enorm genieten van de momenten samen, maar ook van de momenten alleen. Ik hoef niet zo nodig nummer één te zijn. Dus ik ben graag de secundaire partner.

En hoe ik er over denk ?
Ik heb twee heerlijke relaties, waarin zeker verschillen zijn en waarin je de termen primair en secundair dus prima kunt toepassen. Het is erg fijn dat mijn mannen er op dezelfde manier in staan. Mijn lief op de eerste, en mijn liefvriendje op de tweede plaats. Ik ben erg blij dat die balans gevonden is, en dat we ons daar alle drie goed bij voelen.
Maar gevoelsmatig gebruik ik de chronologie ‘primair / secundair’ niet. Ik voel me helemaal de enorm geliefde vrouw van twee geweldige mannen !


2 opmerkingen:

  1. Herkenbaar :o)

    Geniet ervan! Dat doen wij ook ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om hier ook eens de visie van je Lief en Liefvriendje te lezen. Echt een plusje! XXX

    BeantwoordenVerwijderen