Alles is liefde !


zondag 18 november 2012

Strikt vertrouwelijk...


Ik vind het altijd heel erg fijn als ik reacties krijg op mijn blogs. Het is fijn om te weten dat men je blog graag leest. Dat wat je meemaakt herkenbaar is. Een aantal mensen reageert rechtstreeks hier, anderen doen dat via Twitter of Facebook (die reacties plaats ik (anoniem) ook) en soms krijg ik een mailtje met vragen en/of opmerkingen.

Als reacties hier binnenkomen, kan ik ze eerst bekijken. Ze worden niet automatisch op het blog geplaatst. Dat leek me wel zo handig, er zit namelijk ook geregeld spam tussen. En in sommige gevallen is de reactie zo persoonlijk, dat ik eerst toestemming voor plaatsing wil vragen, en het niet zomaar lukraak op het blog wil zetten. Lijkt me niet meer dan logisch.

De meeste reacties zijn mededelingen. ‘Wat herkenbaar’. ‘Wat fijn dat het leuk was’. ‘Geniet ervan’. ‘Sterkte’. Lieve woorden van bemoediging, steun of ter bevestiging. 
Deze reacties beantwoord ik in de regel niet of nauwelijks op het blog. En reacties van persoonlijke aard zeker niet ! Dat vind ik niet gepast. Er is tenslotte ook nog zoiets als privacy…

In een groot aantal gevallen gaat het om reacties van mensen die ik in real life of virtueel ken. Mensen die ik via een andere weg persoonlijk kan benaderen, om te bedanken voor hun lieve woorden, om nader in te gaan op wat zij schrijven, of om vragen te beantwoorden. Maar niet iedereen reageert met naam. En ik ken ook niet iedereen natuurlijk. In die gevallen kan ik dus geen antwoord geven. En dat vind ik vervelend. Want dan lijkt het net of die opmerkingen me niet interesseren. En dat is niet zo !

Ik heb zitten denken over een manier om toch op elke reactie in te kunnen gaan, zonder dat de hele wereld  mee kan lezen. Toen ik in augustus mijn #blog-up organiseerde, heb ik een apart e-mailadres aangemaakt om de aanmeldingen overzichtelijk te kunnen verwerken. Dat e-mailadres bestaat nog steeds. Dat wil ik graag gaan gebruiken om persoonlijk te reageren op reacties op mijn blogs.

Dus als je prijs stelt op een reactie van mijn kant, of als je iets wil vragen, ga ik reageren via dat adres. Blijf je opmerkingen gewoon naar het blog sturen, via het reactieformulier. Als je graag antwoord wil, vermeld dan je e-mailadres erbij. Dat komt natuurlijk niet op het blog, maar het geeft mij wel de mogelijkheid contact met je op te nemen. 

Ik ben erg blij met mijn vele trouwe lezers, en zo mogelijk nog blijer met de vele reacties die ik krijg. 
Ik reageer heel graag terug !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten