Alles is liefde !


maandag 26 december 2011

Een fantastisch Kerstfeest

Kerst zoals Kerst hoort te zijn: samen zijn met degenen van wie je houdt. Zo’n Kerst had ik ! En nu, op het eind van het feest, met morgen weer een normale dag voor de boeg, geniet ik na van een paar bijzondere dagen…

Zaterdagmiddag waren we compleet, mijn lief en alle kids (op oudste na, die met mijn broer naar Het Glazen Huis in Leiden was) waren thuis en ook mijn liefvriendje had zich bij ons gevoegd. Onze Kerst kon beginnen. Na een smakelijke maaltijd (lasagne, op verzoek van zowel derde als liefvriendje), koffie en samen kijken naar de laatste uurtjes van Serious Request, was het tijd voor een spelletje. Met Sinterklaas was een Scrabble-spel het gezamenlijk kado, dus dat kwam nu op tafel. En ik had gewonnen ! Yes ! Zijn al die spelletjes Wordfeud op mijn smartphone dus toch een heel goede oefening geweest..

Lekker lui op de bank zijn we aan de borrel gegaan. Kletsen, een leuke kerstfilm op tv, drankje, hapje, gewoon lekker ontspannen. Toen iedereen naar bed was heb ik nog even met mijn liefvriendje nagekletst. Het is heel fijn en bijzonder, dat we, als we bij mij thuis zijn, altijd wel een moment voor ons tweetjes hebben… En zoals gewoonlijk gingen we pas heel laat slapen (of misschien kunnen we beter spreken van heel vroeg in de ochtend…).

Eerste Kerstdag begonnen we met een uitgebreide brunch. Gezellig, zo met z’n allen aan tafel ! En dit jaar hebben we meteen een nieuwe traditie in het leven geroepen. Waar eerst Tweede Kerstdag joggingbroekendag was, hebben we nu besloten om van allebei de kerstdagen joggingbroekendag te maken. Wat relaxt is dat ! Wij houden geen van allen van opgeprikt en opgedirkt gedoe. Verplicht in chique pakken en jurken rondlopen, jagh, we moeten er niet aan denken ! Dus dit was helemaal goed, geen gedoe met ‘zit mijn haar wel goed’, ‘o jee een gat in mijn panty’ of ‘he bah een vlek op mijn overhemd’, maar gewoon lekker onszelf zijn, op sloffen en zonder lipstick…

Het kerstdiner hadden we dit jaar ook eens anders gedaan. Van te voren was afgesproken dat iedereen iets zou doen. Ik zou de amuses maken, tweede en jongste het voorgerecht, mijn lief was in charge over het hoofdgerecht, en oudste en derde zouden het dessert voor hun rekening nemen. En mijn liefvriendje ? Die was tot chef afwas gebombardeerd… Tja, je moet tenslotte doen waar je goed in bent, dus dit was een goede verdeling… *grijns*

Het was een gezellige boel aan tafel, en we hebben heerlijk gegeten. Natuurlijk veel te veel, maar wel heerlijk ! We hebben voor het begin van de maaltijd nog wel even een minuut stilte in acht genomen… Voor Flappie… Het was namelijk precies 50 jaar geleden dat het arme beestje is overleden, echt wel een moment om even bij stil te staan… *proest*.  Na de koffie was het weer spelletjestijd. De Kolonisten van Catan is, zeker met Kerst, ernstig favoriet. Mijn liefvriendje had als kerstkado een uitbreiding op het spel meegebracht, maar daar hebben we ons nog maar niet aan gewaagd. Het was al laat toen we begonnen, en dat deel van het spel vroeg volgens de handleiding wel erg veel tijd. Een vriend van oudste was ook gezellig aangeschoven en tot laat in de avond hebben we zitten spelen. Derde had uiteindelijk gewonnen, maar verklapte ons later stiekem vals te hebben gespeeld…grrrrr…

Weer werd het laat…mijn liefvriendje en ik zijn altijd de laatsten die gaan slapen, ook deze avond weer. We hebben nog lang zitten praten, over van alles en nog wat. Over mijn liefvriendjes niet meer weg te denken plek in mijn leven en in mijn gezin, over mijn vanzelfsprekende en immens grote plek in zijn leven en binnen zijn familie. Over de toekomst, hoe kan het ook anders aan het eind van het jaar. Op een of andere manier word je dan toch een tikje filosofisch… Mooie gesprekken dus, waar we beiden altijd heel blij mee zijn.

Vanochtend startten we weer met een brunch, het is tenslotte nog steeds Kerst… Deze keer was de brunch iets minder uitgebreid, omdat mijn liefvriendje rond het middaguur weg moest. Vanmiddag ging hij met zijn kinderen naar zijn broer, om traditiegetrouw met de familie Kerst te vieren. Ook ik was uitgenodigd, maar ja, dat ging begrijperlijkerwijs niet lukken… Dat is dan weer lastig aan twee keer primaire partner zijn… Het is dan wel heel fijn om te horen dat ook zijn familie het jammer vond dat ik er niet bij kon zijn. Ik bof maar met zo’n lieve poly-schoonfamilie !

Vanmiddag kwam mijn schoonvader op bezoek, en dat was ook heel gezellig. Toen mijn lief (die ik ook nog met een kerstkadootje had verrast tussen de bedrijven door...) hem na een paar uurtjes weer naar huis bracht, ben ik de keuken ingedoken voor ons traditionele Tweede Kerstdagmaal, allerlei kleine hapjes, die iedereen naar believen kan nemen. Lekker hoor, een tafel vol lekkere dingen, brood, vis, vlees, salade, fruit, kaas… Iedereen lekker op de bank met een bord vol lekkers op schoot, makkelijk én gezellig !

En nu buiken we uit, kijken lief en kids een leuke film, schrijf ik dit blog, en de rest van de avond zijn we lekker lui. Morgen is Kerstmis weer voorbij, en gaan we weer over tot de orde van de dag.  Niet voor lang, want vrijdagochtend ga ik al vroeg naar mijn liefvriendje om de dag samen met hem en zijn kinderen door te brengen, waarna we op oudjaarsochtend weer samen richting mijn huis gaan, om gezellig met z’n allen Oud en Nieuw te vieren. En ook dat wordt zeker weten weer een heel fijn feest, ik kijk er al enorm naar uit ! En ja, ik geef het volmondig toe, ik ben een enorme bofferd !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten