Alles is liefde !


donderdag 7 april 2011

NLP 4

En weer een stapje verder......
Vandaag was er aandacht voor dat stukje in mij dat zorgt voor mijn angst- en paniekgevoelens en de daar uit volgende reacties.
We hebben dat stukje 'Jet' genoemd (naar onzeker Jetje, zoals ik zelf altijd zeg) en onderzocht wat ze nu eigenlijk doet.
Jet probeert mij te beschermen tegen pijn, maar doet dat op een beetje onhandige manier. Daardoor reageer ik soms heel erg overdreven en onredelijk, vervelend zelfs.
In wezen is Jet een klein meisje, met een grote mond en een heel klein hartje. Door stoer te doen en zichzelf te overschreeuwen verbergt ze haar kwetsbaarheid. Ze durft die wel te laten zien, maar verbergt die meteen ook weer door overdreven te relativeren.
En dat is inderdaad precies wat ik doe......

De vraag was wat Jet zou moeten doen om mij wel te blijven beschermen tegen pijn, maar het lastige gedrag wat er uit voortkomt, achterwege te kunnen laten.
Ik denk dat ze dan een muur zal moeten afbreken, of die op zijn minst vervangen door een glazen wand.
Jet verbergt haar kwetsbaarheid achter een hoge dikke muur, waardoor ik mezelf niet helemaal laat zien zoals ik echt ben, namelijk kwetsbaar en heel gevoelig.
Vraag van mijn coach: Wat is er mis met kwetsbaar zijn ? Niets natuurlijk, maar als je zelf vindt dat je altijd sterk moet zijn en alles aan moet kunnen, laat je die kwetsbaarheid niet graag zien.
De komende tijd moet Jet dus gaan proberen haar muur transparant te maken, zodat ze er niet alleen zelf doorheen kan kijken, maar ook anderen haar ware ik zullen zien. Want die mag gezien worden.

Ik hoef dus niet altijd sterk te zijn. Naar mijn mannen stel ik me wel kwetsbaar op, dat is veilig en voelt ook goed, maar naar anderen durf ik dat dus echt niet.
Een goede oefening is het dus, het zal niet meevallen denk ik, maar het is zeker het proberen waard.

Mooi, wat de NLP-sessies bij me naar boven brengen. Er worden steeds meer dingen duidelijk en in bepaalde opzichten merk ik dat ook echt. De kunst is nu om het vast te houden en er naar te leven........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten