Alles is liefde !

donderdag 25 oktober 2012

Vakantie in Stockholm

Eindelijk was het dan zover, samen met mijn liefvriendje ging ik op vakantie. Vorig jaar gingen we naar de zon, nu zochten we het een stuk noordelijker. Naar Stockholm ! Winterjassen mee dus !

Vorige week donderdagavond begon onze vakantie al. Omdat we vrijdag al vroeg op weg moesten, ging ik donderdag gezellig bij mijn liefvriendje slapen, zodat we ’s ochtends net wat relaxter konden vertrekken. Na een korte nacht was de wekker genadeloos. Maar als je weet dat je er uit moet omdat je anders je vliegtuig gaat missen, is het geen enkel probleem om zo vroeg op te staan ! Boterhammetje mee voor onderweg, koffers in de auto, papieren goed opgeborgen in de handbagage, en daar gingen we ! Eerst naar het vooraf al gereserveerde parkeerterrein en toen met de shuttlebus naar de luchthaven. Inchecken had ik al via internet gedaan, dus toen de koffers ingeleverd waren, was het alleen nog maar een kwestie van wachten. En tijd voor Starbucks natuurlijk !

Na een voorspoedige vlucht landden we rond het middaguur op Arlanda Airport. Maar toen waren we er nog niet. De luchthaven ligt zo’n 45 kilometer buiten Stockholm, maar met de pendelbus naar hartje centrum werkte prima. Honger gekregen van het reizen zijn we eerst maar gaan lunchen op het centraal station. We maakten ook meteen kennis met het feit dat Zweden een erg duur land is…

We hadden bedacht om Stockholm per openbaar vervoer te gaan verkennen. Ik had mijn huiswerk goed gedaan en wist dat er betaalbare weekkaarten te koop waren, waarmee je onbeperkt met elke vorm van openbaar vervoer binnen de stad kon reizen. Dus het eerste wat we deden na de lunch was twee van zulke kaarten aanschaffen ! En toen kon het avontuur beginnen. Eerst uitpluizen welke metro we moesten nemen, op het immens grote station onze weg proberen te vinden, mét twee zware koffers, en toen nog zorgen dat we op tijd in de goede metro zaten. Dat begon goed ! Maar het ging allemaal heel voorspoedig en gemakkelijk.

Eenmaal uitgestapt in de wijk (Östermalm) waar ons appartement was, lazen we op de voucher hoe we daar het snelst konden komen. Te voet, want het was maar een klein stukje. In principe was dat ook zo, maar het ging niet echt soepel. Mijn liefvriendje had al dagen last van zijn rug, en juist nu onze vakantie begon, had hij extreem veel pijn. Nog een geluk dat onze koffers wieltjes hadden…

Eindelijk waren we op het juiste adres. Pfff… Na het inchecken konden we naar onze studio. En wow, dat zag er geweldig uit ! Mooi ingericht, een grote badkamer, helemaal prima. Hier zouden we het wel een paar dagen uithouden. We waren allebei erg moe, mijn liefvriendje’s rug protesteerde enorm, dus we zijn lekker gaan liggen en ik viel prompt in slaap. Na een uurtje of wat zijn we de wijk ingegaan om de supermarkt te zoeken, want we zouden die avond zelf koken. De winkel bleek een paar straten verderop te zijn, lekker makkelijk, en met eten en wat lekkere snoeperijtjes togen we weer huiswaarts.

Na het eten kropen we lekker lui voor de televisie (best grappig, Engelstalige programma’s met Zweedse ondertitels) en vielen allebei in slaap. Toen we weer wakker werden, was het inmiddels half twee ’s nachts… Van onze plannen om die avond al wat te gaan ondernemen was dus niets terechtgekomen. Nou ja, ook niet zo heel erg. Zo hadden we in ieder geval wat slaap ingehaald en we zouden de volgende dag een stuk fitter zijn om de stad te gaan ontdekken. Elk nadeel heeft dus duidelijk ook weer z’n voordeel…

Zaterdag begon met een heerlijk ontbijt. Bij boeking bleek al dat ontbijt inbegrepen was, normaal gesproken niet echt gebruikelijk bij een appartement, maar wel heel handig. We konden ons hele verblijf genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet in een leuke eetzaal in het complex. De gang door, de lift in en aanschuiven maar, makkelijker kon je het bijna niet hebben ! Daarna was het tijd om de stad in te gaan ! We ontdekten een bushalte voor de deur, met een bus die om de paar minuten reed en ons bij het metrostation bracht.  Daar kwam om de tien minuten een metro, dus voor we het wisten stonden we midden in het oude stadscentrum (Gamla Stan).

Wat een prachtig centrum ! Oude panden, in warme rode en gele kleuren, smalle straatjes, mooie doorkijkjes, we keken onze ogen uit. Midden in de stad ligt het Koninklijk Paleis, waar we, zoals het echte toeristen betaamt, de wisseling van de wacht hebben gadegeslagen. Leuk om te zien ! Jammer dat het weer niet best was, het was fris en het regende, maar een kniesoor die daar op let ! Daarna zijn we verder de stad ingelopen, heb ik DÉ jas gekocht (yes !) en zijn, om dat te vieren, koffie met taart gaan doen in een erg leuk tentje. Daar stikt het van in Stockholm ! Helemaal leuk !

’s Avonds hebben we weer in het appartement gegeten en na een lui uurtje om de moeheid uit de benen te krijgen, en de pijn enigszins uit de rug van mijn liefvriendje, zijn we weer op pad gegaan. Nu naar een ander stadsdeel, want we gingen uit ! Stockholm heeft volop uitgaansgelegenheid, en deze avond was onze keus gevallen op een (volgens ons reisgidsje) trendy uitgaansgebied, ‘Sofo’ genaamd. Trendy was het, en duur ook ! Tjonge, echt belachelijk die prijzen. Je betaalt zo acht euro, of meer, voor een biertje ! Na twee ‘kroegen’ hadden we het dus wel gezien. Door de wijk (Södermalm) slenterend zijn we terug naar de metro gegaan en zo weer richting appartement gereisd.

Zondag, uitslaapdag ! Het ontbijt werd in het weekend iets later geserveerd, dus dat gaf ons de kans iets langer te blijven liggen. Altijd fijn ! De ochtend begon dus lui en op ons gemak. ’s Middags zijn we naar weer een ander deel van de stad gegaan, een veel moderner deel (Norrmalm). Winkelen dus, want dat kon ook gewoon op zondag. We hebben heerlijk rondgestruind in aparte winkels (die zijn er meer dan genoeg !), door brede straten gewandeld, een duur warenhuis maar gelaten voor wat het was en zijn later aan de andere kant van diezelfde wijk heerlijk gaan eten (onder andere sushi, smullen !) in een wel heel apart Aziatisch restaurant. Ook hier weer torenhoge prijzen, dat wel…

Laat op de avond, terug in ons appartement, raakten we aan de praat. Er zat mij iets nogal dwars en omdat ik nu eenmaal niets voor mijn liefvriendje verborgen kan houden, merkte hij dat op en vroeg me wat er aan de hand was. Dat mondde uit in een intens gesprek. Een gesprek waarin ik mijn gedachten en gevoelens goed duidelijk heb kunnen maken, een gesprek waarin hij me op een groot aantal punten volkomen gelijk gaf en me helemaal begreep. Een gesprek dat bij ons beiden voor veel inzichten zorgde en waardoor we allebei erg geëmotioneerd raakten. Op één of andere manier vormen zulke gesprekken zich vaak als we langere tijd bij elkaar zijn. Dan hebben we natuurlijk ook alle tijd en worden door niets of niemand gestoord en dat maakt dat het ook kán. Het was niet het makkelijkste gesprek dat we ooit gevoerd hebben, maar wel een heel belangrijk. Toen we, heel laat, in elkaars armen in slaap vielen, waren we het er dan ook over eens dat het een bijzondere en mooie avond was geweest…

En toen was het al weer maandag. Wat vliegt de tijd toch als je op vakantie bent ! We begonnen maar eens wat vroeger deze dag. Na het ontbijt vertrokken we direct. Eerst met de metro, en later met de veerboot. Die maakt gewoon deel uit van het normale openbaar vervoer, ook niet gek met al dat water, en onze kaart was ook hier gewoon geldig. Handig hoor ! We gingen naar weer een ander stukje stad (Djurgarden). Onder andere het beroemde pretpark Gröna Lund (Tivoli) bevindt zich hier.

Onze bestemming was echter het Vasamuseet. Een museum met maar één tentoongesteld stuk, een enorm houten oorlogsschip, de ‘Vasa’. Een schip dat tijdens zijn eerste vaart, na amper een kilometer gevaren te hebben, al gekapseisd en gezonken is, een feit dat vooral mijn liefvriendje hilarisch vond. Het schip is in de jaren zestig geborgen, gereconstrueerd en is nu in een speciaal gebouwd museum te bezichtigen. Een erg toeristische attractie, maar desalniettemin erg de moeite waard.

In het museum hebben we genoten van koffie met heerlijke notentaart (de Zweden houden erg van zoetigheid) en daarna hadden we plannen om in een ander deel van de stad te gaan eten. Helaas werd mijn liefvriendje niet lekker en leek het ons verstandiger om terug naar ons appartement te gaan. Onderweg hebben we wat boodschappen voor een eenvoudige maaltijd gedaan en de rest van de avond was dan ook een rustige, die we lezend en televisie kijkend in bed hebben doorgebracht. Gelukkig voelde mijn liefvriendje zich later die avond weer een stuk beter.

Dinsdagochtend hebben we na het ontbijt nog even rustig aan gedaan. Toen was het weer tijd om onze openbaar vervoerkaart te benutten. Met de metro gingen we naar dezelfde plek als maandag, om daar de veerboot te nemen, maar nu stapten we aan de andere kant aan wal, in Skeppsholmen.  Buiten dat het daar prachtig wandelen was langs het water, met uitzicht op andere delen van de stad, bevonden zich daar ook diverse musea.

Onze keus viel op het Moderna Museet, een museum voor moderne kunst door bekende en minder bekende kunstenaars. Op dat moment was er een tentoonstelling van een fotograaf, en we boften toen bleek dat we een uitgebreide catalogus van zijn werk mee naar huis mochten nemen. Had ik gelijk een prachtig kado voor derde ! Na een fiks aantal uren door het museum te hebben geslenterd, koffie met smörgas te hebben genuttigd en onze catalogussen te hebben opgehaald, zijn we weer richting veerboot gegaan om weer in een andere wijk te gaan eten.

In Östermalm, maar dan in een heel ander deel als waar wij logeerden, zijn we gaan eten in een echt Zweeds restaurant, waar ze ‘husmanskost’ serveerden, echte Zweedse gerechten. Daar hebben we gesmuld van gehaktballetjes en zalm (hoe Zweeds wou je het hebben ?) en ik had een meer dan verrukkelijk toetje, taart met chocolademousse, pannacotta, verse bramen en bessen en een dikke plak pure chocolade. Zó héérlijk ! Met volle buiken zijn we daarna lekker gaan wandelen, naar een plek verderop in de wijk, waar een jazzclub gevestigd was. Maar daar zijn we niet verder dan de voordeur gekomen. De entreeprijs was namelijk zo belachelijk hoog dat we direct weer omgedraaid zijn. Dan maar koffie om de hoek, dat was ook leuk, en een stuk betaalbaarder. Later hebben we de bus gepakt, ‘onze’ lijn 1, die ons weer tot voor de deur van ons logeeradres bracht.

Woensdag, onze laatste dag in Stockholm… De wekker ging al vroeg, want we gingen vroeg ontbijten. Dat moest ook wel, want om twaalf uur werden we geacht uit te checken. Na het ontbijt hadden we gelukkig tijd genoeg om uitgebreid te douchen en rustig alles op te ruimen en onze koffers weer in te pakken. Ruim voor uitchecktijd waren we bij de receptie, waar we onze bagage mochten stallen tot het tijd werd om naar de luchthaven te gaan. Goed geregeld ! We zijn voor de laatste keer met bus en metro richting Gamla stan gegaan. Ik moest nog wat souvenirs voor lief en kids kopen, je kunt natuurlijk niet met lege handen thuiskomen ! We ontdekten een erg leuk en zowaar betaalbaar eettentje (ze zijn er echt, maar je moet ze wel weten te vinden), waar we heerlijk hebben geluncht en lang hebben zitten praten, filosoferen bijna. Heerlijk om zo over van alles te praten, over hoe we in het leven staan, in onze relatie, wat we zouden willen, hoe we de toekomst zien…

Halverwege de middag zijn we onze koffers gaan halen en met de bus naar het centraal station gegaan, om daar de pendelbus naar de luchthaven weer te nemen. Natuurlijk stapten wij bij de verkeerde terminal uit, en moesten zodoende de hele airport doorkruisen om bij de goede gate te komen. Nog even een hapje eten bij MacDonalds en na een lekker kopje koffie met ‘kanelbulle’ gingen we richting gate en kon onze terugvlucht beginnen.

Een lawaaierige vlucht was het, er zat namelijk een compleet voetbalelftal aan boord, Zweden wel te verstaan, die vóór het boarden al de nodige biertjes hadden genuttigd. Toen de cabincrew drankjes kwam brengen was halverwege de hele voorraad bier dan ook al weer op… Al met al was er een hoop herrie, maar de heren voetballers hebben het erg gezellig gehouden en barstten spontaan in gezang uit toen het vliegtuig in Amsterdam landde. In no time hadden we onze koffers, de shuttle naar het parkeerterrein stond ook al klaar en voor we het wisten waren we onderweg naar huis…

Een heerlijke vakantie was het dus ! Stockholm is een geweldige stad en we hebben allebei het gevoel dat we nog eens terug willen, om nog meer te zien en doen. Het was erg leuk om de stad met het uitstekend geregelde openbaar vervoer te ontdekken. Onze eigen openbaar vervoer providers zouden daar eens moeten gaan kijken, daar valt een hoop te leren ! Mijn liefvriendje en ik hebben in ieder geval genoten. Van een prachtige stad, van uiterst vriendelijke en zeer goed Engels sprekende Zweden, van cultuur en vermaak, en natuurlijk van elkaar. Heerlijk dat het kan, zo samen een weekje er tussen uit, ook al omdat het thuis dankzij mijn lief gewoon doordraait. Wij boffen maar ! Plannen voor een volgende vakantie ? Ja, die zitten al in ons hoofd. Maar eerst nagenieten van deze heerlijke week ! En zoals mijn liefvriendje zegt: ‘Gelukkig hebben we de foto’s nog’ *grijns*