Alles is liefde !


vrijdag 5 oktober 2012

Een goede moeder ?

Ik vind het een geweldige quote en plaatste 'm al eens op Facebook. Hij sprak me erg aan, want ook ik heb plakkerige vloeren, een vieze oven (niet altijd hoor !) en gelukkige kinderen. Maar maakt mij dat een goede moeder ? Die laatste vraag vond ik wel een nadenkertje...

Wat is een goede moeder ? Is dat iemand die zichzelf helemaal opoffert, altijd alleen maar klaar staat voor haar gezin, alles opzij zet om het haar kinderen naar de zin te maken, slooft en draaft en poetst en wast en geen tijd voor zichzelf maakt ? Die alleen maar met de kinderen en het huishouden bezig is ? Want als dat zo is, ben ik een enorm slechte moeder...

Ik ben een moeder die enorm veel van haar kinderen houdt, alles doet om te zorgen dat ze gelukkig zijn en het goed hebben, zorgt voor een gezellig thuis en ze probeert te helpen waar ze kan, maar die ook een eigen leven heeft, het heerlijk vindt als ze allemaal naar school en werk zijn, is gestopt met het vele poetsen dat ze altijd deed, gerust in een enorm rommelig huis met een boek op de bank duikt en zegt dat ze zelf ook wel weten hoe ze een broodje moeten smeren of hun eigen T-shirt van de waslijn kunnen plukken. En natuurlijk ben ik tegenwoordig geregeld een weekendje niet thuis...

Aan de andere kant kan er altijd alles. Zijn vrienden en vriendinnen van de kids altijd welkom en kunnen altijd blijven eten en slapen. Mag tweede hier met z'n vrienden 'indrinken' (liever hier dan ergens waar we er geen zicht op hebben). Kijken we met z'n allen film. Kunnen ze over werkelijk alles met me praten. Ga ik geregeld met één van de kids apart iets leuks doen, winkelen bijvoorbeeld, of ergens iets eten, of drinken (ze worden ouder he...). Toen ze klein waren werd er altijd met de meest plakkerige troep geknutseld en maakte ik in de zomer gerust een modderbad van de zandbak. En we zingen en dansen nog steeds met z'n allen...

Wat is een goede moeder ? Ik weet het niet. Ik denk dat ik het nog zo slecht niet doe. Tenminste, als ik kijk naar wat voor mensen onze kinderen aan het worden zijn. Lieve, hartelijke mensen, die erg sociaal zijn. Die graag en vaak voor een ander klaarstaan. Die genieten van de leuke dingen van het leven. Die het soms heel erg moeilijk hebben, door hun somatische en psychische beperkingen, maar zich wel overal doorheen slaan. Mensenkinderen waar ik hartstikke trots op ben. Dus ergens heb ik toch iets goed gedaan, denk ik... Hmm, misschien ben ik dan tóch een 'goede moeder' ! Ach, die term is ook helemaal niet belangrijk, belangrijk is alleen dat onze kids gelukkig zijn !


2 opmerkingen:

  1. precies je laatste zin is helemaal waar ..... fijn weekend liefs en kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Andre (veerman47)6 oktober 2012 om 08:32

    Die herinnering dragen ze heel hun leven mee, de kindertijd en jeugd die je ze hebt gegeven nu. Het gelukkig kunnen zijn , zich zelf kunnen zijn bij hun ouders enz., heel belangrijk...
    Ik weet het zeker Jij bent een goede moeder !
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen