Alles is liefde !


maandag 3 september 2012

Feest in Friesland


Een dag en een nacht weg… en het voelde als een minivakantie. Zó leuk was het in Harlingen, waar mijn liefvriendje en ik zaterdag waren om samen met vrienden de Visserijdagen te vieren. Nou ja, één Visserijdagje dus…

Al een tijd geleden was de afspraak gemaakt en het logeerbed gereserveerd. En zaterdagochtend was het zover, we gingen op weg ! Mijn liefvriendje kwam me al redelijk vroeg ophalen, want we hadden tenslotte een hele rit voor de boeg. Nog even tanken, meteen wat lekkere broodjes voor de lunch kopen en op naar het Friese ! Altijd gezellig, zo’n lange rit. Beetje kletsen, naar de radio luisteren, hapje eten, slokje drinken…

Precies op het afgesproken tijdstip (en dat is wel heel knap van ons…) arriveerden we op ons logeeradres. En met ons nog andere feestvierders, het huis was weer helemaal ‘volgeboekt’. Leuk, want ook deze mensen kenden we al van eerdere gezellige feestjes en uitjes. Na een lekker kopje koffie en even bijkletsen was het tijd om te gaan. Omdat de Visserijdagen over de gehele stad verspreid gevierd werden, reed er een gratis pendelbus naar de verschillende feestlocaties. Normaliter lopen we altijd naar het centrum (en dat is een best eind), maar nu konden we halverwege instappen bij een wel erg praatgrage buschauffeur. We hebben in een deuk gelegen om die man, dus de rit alleen al was de moeite waard.

 
Bij aankomst hebben we wat rondgelopen. Omdat we eigenlijk vrij laat waren, waren alle lekkere visjes helaas al op… Nou ja, dan maar aan het bier… Na een poosje zijn we richting stadscentrum gelopen en neergestreken op het terras van de stamkroeg van onze vrienden. Daar was het nog niet druk, maar wel gezellig. Er speelde een bandje, waar mijn liefvriendje en ik een beetje nerveus van werden. Ze speelden covers, maar hadden wel heel vreemde arrangementen. Consequent in een verkeerde toonsoort zingen werd na een tijdje ook irritant, dus we waren blij dat ze er snel mee stopten. Na een paar biertjes arriveerde nog een feestganger, en waren we compleet.

Plannen voor het eten hadden we nog niet. Net toen we ons daarover wilden buigen kwam er een telefoontje. We werden uitgenodigd om met z’n allen nasi te komen eten bij de broer en schoonzus van onze gastvrouw, helemaal gezellig ! Met z’n negenen hebben we lekker zitten smullen en na de koffie zijn we met de hele club richting boulevard gegaan, om te gaan kijken naar een enorm gaaf vuurwerk. Heel Harlingen was daarvoor uitgelopen, dus het was lekker druk.

Daarna gingen we de stad in. Overal waren podia waar bandjes speelden en stonden de straten vol mensen. Supergezellig ! Na een grote ronde door het centrum streken we uiteindelijk natuurlijk weer neer in de stamkroeg, waar het nu een stuk drukker was dan ’s middags. Ook daar speelde een band, maar het wachten was op de band die later die avond nog zou spelen.

Toen die eenmaal van start gingen, ging iedereen helemaal los. Inclusief ik… Wat was dat gaaf zeg ! Het ging om de Engelse band ‘Fragment’, drie errug gezellige mannen die een enorm breed repertoire hadden. Alles konden ze spelen, op een hele ludieke manier.  Dan hoor je ineens een nummer van K3 of Guus Meeuwis, gezongen met een prachtig accent en zo’n leuke Engelse ‘ewwww’ (‘en dan denk ik aan Bwabant, want daaw bwandt nog licht’), hilarisch gewoon. Maar ze waren ook erg goed, want behalve feestnummers kwamen er ook prachtig gezongen ballads voorbij. Ik ben helemaal uit mijn dak gegaan, heb gedanst, gesprongen, luidkeels meegeblerd en mateloos genoten. Mijn liefvriendje stond vanaf een wat rustiger punt breed glimlachend naar me te kijken. Tjonge, wat een feest !

Toen om twee uur de muziek stopte, had ik het eigenlijk wel een beetje gehad. Toen merkte ik dat mijn lijf niet zo akkoord was met een hele dag slenteren, drinken en feesten. Gelukkig vond mijn liefvriendje het ook wel genoeg, en zijn we aan de lange wandeling naar ons logeeradres begonnen. Onderweg nog even een broodje shoarma voor hem gescoord, en na enige verwarring omtrent de looproute (waarbij ik dus gelijk had ! Yes !), waren we blij dat er waren. We hebben nog even op de bank gehangen, ik heb nog een boterhammetje gegeten en toen zijn we lekker in bed gekropen.

De rest van de club kwam veel later thuis, dat hebben we vaag nog wel gehoord. Het hele huis bleef dus tot ver in de ochtend in diepe rust. Het was al bijna middag toen iedereen met een ietwat duf hoofd weer wakker, of bijna wakker was. We hebben gezamenlijk nog koffie gedronken en lekkere broodjes gegeten en toen was het tijd om onze spullen te pakken en weer naar huis te gaan.

Weer een lange rit dus. Onderweg ontdekten we een supermarkt die open was, waar we nog even boodschappen voor het avondeten hebben gedaan en ruim twee uur later waren we thuis. Pfffff… De rest van de dag zijn we lekker lui geweest. We hebben samen gegeten, en raakten verzeild in een heel open en fijn gesprek, waarbij de emoties die er waren, er ook gewoon mochten zijn. Dat is altijd zo fijn, dat dat allemaal kan bij ons. 

Eenmaal weer thuis, waar het ondanks het nog  betrekkelijk vroege tijdstip al heel stil was, heb ik met een heel warm gevoel, nog even na zitten genieten van het leuke weekend, en na zitten denken over het fijne gesprek dat we hadden. Fijn om zo een druk en rumoerig weekend even in alle rust af te kunnen sluiten ! Want voor dat je het weet staat het volgende feestje weer voor de deur…

1 opmerking:

  1. feestbeest , toch heb je een fijn leven zo hoor , maar genieter lekker van

    BeantwoordenVerwijderen