Alles is liefde !


zondag 19 augustus 2012

Lekker lezen !

Nu de temperatuur tropisch hoogtepunten heeft bereikt, en ik toch te moe ben om iets anders te doen, ben ik eindelijk weer toegekomen aan mijn boeken. Ik ben dol op lezen, maar meestal komt het er niet van om me te verdiepen in een goed boek. Zo jammer, want wat is er nu fijner dan onderuit te zakken en je mee te laten slepen door een mooi of spannend verhaal ?

Ik ben een echte boekenwurm. Als een boek me boeit, hoor ik niets of niemand om me heen. De telefoon kan tien keer gaan, de kids kunnen van alles roepen, ik hoor het echt niet. Ik kan ook enorm genieten van boeken kopen. Heerlijk, ongestoord in een boekhandel rondsnuffelen, op zoek naar nieuwe schatten. Vaak weet ik al welk boek ik graag zou willen, maar net zo vaak kom ik met iets heel anders thuis. Helaas verdwijnt zo'n nieuw boek vaak voor onbepaalde tijd in de boekenkast omdat de tijd ontbreekt er aan te beginnen.

Ik wil ook graag een écht boek in handen hebben. Lezen van een scherm vind ik maar niks. Geef mij maar een dikke pil in handen, en bladzijden die je gewoon met je handen om moet slaan. Ik ben ook heel zuinig op mijn boeken. Als ik een boek uit heb, kun je er niet aan zien dat het gelezen is. Daarom leen ik mijn boeken ook niet uit. Niet iedereen is namelijk zo voorzichtig en het lijkt me vreselijk om een boek helemaal verkreukeld terug te krijgen. Ik weet het, het is een tic...

Lezen is heerlijk, maar dan wel graag een goed boek. Het liefst literatuur, Nederlands of vertaald, dat maakt niet zo veel uit, en ik lees ook in het Engels, als het kwalitatief maar goed is. Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ook ik me heb laten overhalen om de hype '50 Tinten Grijs' te lezen, maar dat is dus niet wat ik versta onder een goed boek. Tjonge, wat een dun verhaal, en zó slecht geschreven. Telkens een herhaling van scenes, kromme zinnen, op iedere bladzijde vier keer dezelfde uitdrukking (ik kan geen 'innerlijke godin' meer zíen...bleeegh), na zestien keer in één hoofdstuk weet je als lezer wel dat de hoofdpersoon onmenselijk knap is en de termen 'onderbewuste' en 'pas-gen***kt-haar' (ja sorry, maar dat zet een net meisje niet in haar blog, *grijns*) vliegen je drie dikke boeken lang om de oren, pfffff. Het voordeel van zulke boeken is wel dat je er drie in drie dagen uit kunt lezen, prima voor dë vakantie dus. Ik kan me voorstellen dat, alleen al omdat er veel meer seks in voorkwam dan in een gemiddeld boek, veel mensen dit een leuke serie vonden, maar ik vond het niks. Hoeft ook niet he, zoveel mensen, zoveel zinnen tenslotte.

Voor mij dus graag een goed literair werk van een goede schrijver en ik ben helemaal gelukkig. En nu heb ik er de tijd voor. Dus ik ga weer even snuffelen in mijn boekenkast, waar nog tig ongelezen juweeltjes staan, zoek mijn lekkere stoel in de schaduw weer op en duik onder het genot van een koel drankje weer in een goed verhaal. Mij zie of hoor je voorlopig niet !

1 opmerking:

  1. Ben het helemaal met je eens, maar afentoe is zo'n serie best lekker om even weg te lezen en wie weet steek je er nog wat van op.:)

    BeantwoordenVerwijderen