Alles is liefde !


maandag 24 augustus 2015

k.

De vakantie is weer voorbij. Die drie weken zijn omgevlogen. De eerste twee weken hebben we het heerlijk gehad. Maar die laatste week.... dat was een heftige...Het is nog steeds niet helemaal geland, maar ik heb geprobeerd het hieronder helder en duidelijk op te schrijven.

In de laatste week van mijn vakantie ben ik ziek geworden, problemen met het darmstelsel. Dat werd steeds erger, en op woensdag heeft de huisarts me doorverwezen naar de SEH. Daar vond men het noodzakelijk dat ik opgenomen zou worden.Ik had een fikse infectie in de dikke darm. De oorzaak was, en is nog niet bekend. Men vermoedt een bacterie maar het kan ook dom toeval zijn.Inmiddels is dat aan de beterende hand, en afgelopen zaterdag mocht ik naar huis om daar verder te herstellen.

Tijdens de onderzoeken naar die infectie (waaronder echo en CT-scan), zag de radioloog iets in mijn rechter nier. De uroloog werd er dus bijgehaald. Die constateerde een cyste met een doorsnede van drie centimeter, maar was daar toch niet zeker van en heeft derhalve overleg gepleegd met artsen van andere disciplines.
Vrijdag tegen de avond kreeg ik de uitslag en die was niet goed. In de cyste zit namelijk kwaadaardig weefsel. Dat was even schrikken. Zo maar ineens heb je dan dus kanker.....

Het is duidelijk dat dat ding er zo snel mogelijk uit moet, al is er geen vliegende spoed. Er zijn twee opties. De eerste is de cyste weghalen met behoud van een deel van de nier. Omdat het ding op een erg lastige plek zit, kan dit niet in Nederland worden gedaan. Daarvoor zou ik moeten uitwijken naar België, daar is een uroloog die het mogelijk wel kan. Optie twee is de hele nier verwijderen. Dat kan gewoon hier in het ziekenhuis.

Beide operaties zijn nogal ingrijpend en brengen hun eigen risico's met zich mee. Buiten dat heb ik natuurlijk nog wel honderd vragen. Komende week heb ik een afspraak met de uroloog om de opties te bespreken en mijn vragen te stellen.
Ook moet er worden gekeken of dit de enige haard is, en of ik verder 'schoon' ben. Verder moet worden bekeken of mijn andere nier goed functioneert, want die zal het gedeeltelijk of geheel moeten gaan overnemen.
Als dit de enige plek is waar kwaadaardig weefsel wordt aangetroffen, is het na de operatie klaar. Dan volgen alleen nog een aantal jaren controles, om te kijken of er geen uitzaaiingen zijn.
Als er meer plekken worden gevonden wordt het verhaal heel anders, maar daar gaat de uroloog niet van uit. Het weefsel in de nier is namelijk geïsoleerd.

Al met al was het een heftige week. Ik moet nu eerst herstellen van de infectie, voordat er überhaupt geopereerd kan worden. En het hele verhaal moet nog wel even goed landen. Ik besef me terdege dat ik eigenlijk geluk heb gehad dat ik die infectie kreeg, anders hadden ze nooit ontdekt dat ik kanker heb. Dit soort cystes geven namelijk geen klachten.
Als ik hersteld ben van de infectie, en ik hoop dat dat heel snel is, ga ik weer aan het werk, tot ik geopereerd moet worden.

Dat is het verhaal. Zo heb ik het vanochtend ook aan, onder andere, mijn collega's laten weten. Onze familie en dierbare vrienden hebben we natuurlijk direct ingelicht. Zoals ik al zei, is het nog niet helemaal geland. Elke dag wordt het besef groter. Maar het is zoals het is. Er moet actie worden ondernomen, daar is geen discussie over mogelijk.

K. is de eerste letter van mijn voornaam. En k. is (en ik weiger nu een hoofdletter te gebruiken) ook de eerste letter van kanker, de ziekte die ik ineens blijk te hebben. Maar K. is (nu wel met een grote hoofdletter) hopelijk ook de eerste letter van Komthelemaalgoed. Daar gaan we van uit. We zijn positief gestemd en gaan er voor. Komt helemaal goed !

2 opmerkingen:

  1. Schatje, ik weet wat je doormaakt! Heb het zelf ervaren. Angst, onzekerheid, twijfels en noem maar op! Zet 'm op!!!! kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pffff,schrikken lieverd, waarom krijgen de liefste mensen zoiets,we gaan duimen dat het goed komt. Wordt er heel stil van ....hou je taai,veel liefssss

    BeantwoordenVerwijderen