Alles is liefde !


donderdag 10 december 2015

De mooiste dagen van het jaar ?

In de aanloop naar Kerst, als de dagen kort zijn en de avonden lang en knus, krijg ik altijd de neiging om te gaan peinzen. Nu ben ik sowieso wel een denker, maar het is net of de sfeer die de maand december oproept, nog meer tot denken aanzet. Ik denk dat iedereen in deze tijd wel terug kijkt op het afgelopen jaar, maar zo ver ben ik eigenlijk nog niet eens.

Dat peinzen heeft (ook al ruim vóór december) te maken met dingen in de familie, mijn eigen ziekte en herstel, zaken omtrent de kinderen, maar dit jaar ook heel erg met wat er speelt in de wereld. Er wordt continu zoveel leed, angst en pijn via het nieuws (en soms ook privé, heel dichtbij je) over ons allen uitgestort, dat je je bijna schuldig voelt om uit te kijken naar, voor jou vanzelfsprekende, warme en liefdevolle feestdagen. Al die mensen op de vlucht. Al die mensen die hun geliefden en bezittingen moesten achterlaten en nergens welkom zijn. Al die terreur. Al dat geweld. Al die haat. En zoveel pijn..... Worden het voor hen ook mooie dagen ? Ik betwijfel het.....

En als ik dan lekker warm in mijn knusse huis zit, uitkijkend naar Kerstmis, met meer dan genoeg te eten, alles wat mijn hartje begeert en vooral iedereen van wie ik hou om me heen, bedenk ik me hoe gelukkig ik mezelf mag prijzen. Het grote contrast met hen die het veel minder goed hebben, dichtbij of ver weg, maakt dat ik me zoals altijd verheug op de feestdagen, maar me ook bijna schuldig voel, dat we het zo goed hebben.

Vorig jaar heb ik (elders) hier al een stuk over geschreven. Toen viel me op dat er in de aanloop naar Kerst zoveel goede-doelen-acties zijn, en dat we dan met z'n allen ineens zo gul en meelevend zijn, terwijl er vaak op andere momenten heel anders over wordt gedacht, en geoordeeld. Heeft dat met Kerst te maken, willen we dan alleen juist met Kerst dat anderen het ook goed hebben ? En de rest van het jaar dan ? Ook nu denk ik daar weer over na.

Natuurlijk kun je niet toveren, en zorgen dat al die mensen het net als jij, goed en fijn hebben. Kon dat maar ! Simsalabim, en wég verdriet, oorlog en pijn. Wishful thinking.....
Maar er even bij stil staan, dat de komende feestdagen lang niet voor iedereen de mooiste dagen van het jaar zijn, kan wel. Een warm hart en begrip hebben voor hen voor wie de feestdagen moeilijk of onmogelijk zijn is een kleine moeite. En daadwerkelijk iets doen als dat kan, is natuurlijk nog mooier.

Lieve mensen, denk aan elkaar, leef met elkaar mee, begrijp elkaar, help elkaar, hou van elkaar. Liefde maakt alle dagen een beetje mooier. Oók de Kerstdagen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten