Alles is liefde !


vrijdag 25 september 2015

Polyamorie: In of uit de kast ?

Wat leuk ! Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een blog geschreven over polyamorie, speciaal voor deze polyamorie-website


Hoewel ik momenteel niet poly leef, ben ik nog steeds lid van diverse poly-gerelateerde sites. In de tijd dat ik twee relaties had, heb ik hier erg veel aan gehad. Buiten dat zijn er daar een aantal lieve vrienden en bekenden die ik, niet alleen persoonlijk maar ook virtueel, heel graag wil blijven ontmoeten. 

De laatste tijd lees ik vaak dat mensen worstelen met het al dan niet open zijn naar de buitenwereld over hun manier van leven. Iets waar niet alleen poly’s tegen aan lopen, denk ik. Iedereen die buiten het door cultuur, opgelegde normen en het maatschappelijk bepaalde gebaande pad loopt, zal dit herkennen. Ook voor mij was dit destijds een lastig punt. Wat zeg je wel en wat niet ? En nog lastiger, tegen wie ben je open of houd je juist je mond stijf dicht ?

De kinderen wisten het al vrij snel. Het voelde zo verkeerd om tegen hen te liegen over mijn where-abouts. In het prille begin van mijn relatie met mijn liefvriendje (nu mijn enige partner), voerde ik nog wel eens ver weg wonende vriendinnen op als ik een nachtje weg was, maar wat vond ik dat vreselijk.  Al heel vlug zijn zij op de hoogte gesteld en dat namen ze toen verrassend gemakkelijk op. Natuurlijk zijn er ook perioden geweest dat ze het moeilijk vonden, maar het feit dat ik er eerlijk over kon zijn, maakte het minder lastig en voelde goed.

Mijn familie volgde heel snel daarna. Ik wilde niet dat de kids moesten liegen tegen oma of hun ooms en tantes, als die zouden vragen waar ik was, op een moment dat ik met mijn liefvriendje op stap was. Er was niet direct begrip, maar ik werd ook niet veroordeeld. En voor mij was het fijn om er met iemand over te kunnen praten.

Dat kon ik al met een goede vriendin, die het vanaf het eerste moment wist. Waar het hart van vol is, loopt de mond van over, dus ik kletste met haar heel vaak over al mijn ‘avonturen’. Om mijn verhaal kwijt te kunnen, ben ik toen ook gaan bloggen. Anoniem, dat wel. Maar voor mij was een geweldige uitlaatklep. En mijn blogs werden veel gelezen, wat een erg leuke bijkomstigheid was.

Langzaam aan vertelde ik steeds meer mensen in mijn omgeving dat ik twee relaties had. De één wat sneller dan de ander, maar op een bepaald moment wisten alle voor mij belangrijke mensen hoe de vork in de steel zat. Dat voelde als een bevrijding. Gewoon kunnen vertellen waar je met wie was, en hoe leuk dat was, zonder daar geheimzinnig over te hoeven doen was heerlijk. Mijn liefvriendje kwam vaak bij ons over de vloer en hoorde er voor mijn omgeving helemaal bij. Na mijn scheiding zijn hij en ik samen verder gegaan en dat was voor iedereen de normaalste zaak van de wereld.

Wat ik wel grappig vind, is dat ik nu we monogaam leven, heel erg open ben over mijn ‘poly-tijd’. Mijn collega’s wisten bijvoorbeeld praktisch direct nadat ik in mijn nieuwe job was gestart, dat die ‘nieuwe’ man in mijn leven er al heel lang, en ver voor mijn scheiding was. Zo terughoudend als ik soms was toen het allemaal speelde, zo open kan ik er nu over zijn. Misschien is dat omdat ik destijds toch bang was veroordeeld te worden, of op zijn minst niet begrepen. Nu kan me dat niets meer schelen. Ik ben wie ik ben, en ik leef zoals ik wil leven !

Ik heb veel respect voor mensen die er direct heel open over zijn, juist omdat ik er toen best bang voor was. De keuze om ‘uit de kast’ te komen vind ik een dappere. In onze samenleving wordt dat wat ‘afwijkt’ nu eenmaal niet snel geaccepteerd. Net zoveel respect heb ik voor hen dat dat niet doen, om wat voor reden dan ook. Door mijn eigen angst, snap ik óók waarom iemand het voor zich houdt. Of je de kastdeur nu dicht laat of open zet, leef zoals je wil en geniet !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten